Pubblichiamo il testo di una recensione della rivista Seventeeth Century News, vol. 78, n. 1&2, Spring-Summer 2020, Texas A&M University, including The Neo – Latin news, vol. 68, n. 1&2, pp. 93 – 94.
La rivista, organo ufficiale della Milton Society of America, è pubblicata col supporto del Dipartimento di Inglese della Texas A&M University (TAMU).
Nella recensione, che è dedicata al volume del nostro socio Rodney Lokaj, I sette discorsi di Evandro Campello, accademico salottiero (1612 – 1621), Spoleto, Nuova Eliografica, 2019, si fa menzione dell’Accademia degli Ottusi, le cui origini vengono fatte risalire al Pontano. Il libro è stato presentato il 24 maggio 2019 all’Archivio di Stato di Spoleto.
Il primo discorso della serie (che costituisce finora il più antico documento in cui viene nominata l’Accademia degli Ottusi) fu pronunciato dal Campello davanti al nuovo vescovo di Spoleto, il cardinale Maffeo Barberini, futuro Papa Urbano VIII, e fu tenuto nel 1612 proprio presso l’Accademia degli Ottusi, di cui Evandro Campello faceva parte.
La relazione sul volume è dettagliata e gratificante innanzi tutto per l’autore, che merita il giudizio estremamente positivo, ma anche per la nostra Accademia e per la riconosciuta vivacità della vita culturale spoletina dei secoli XVI e XVII, ancora poco studiata al di fuori dell’area umbra.
Vengono elencati vari pregi del volume e anche due elementi singolari, il fatto che Rodney Lokaj risieda nello stesso luogo dedicato alla sua ricerca e dove si conserva la documentazione originale nel locale Archivio di Stato, e che l’autore, definito “spoletino di adozione”, sia pure membro della stessa Accademia degli Ottusi, di cui faceva parte anche Evandro Campello, il che suggerisce il valore di una continuità operativa anche di questa istituzione.
Particolarmente significativa l’espressione di apprezzamento contenuta nell’ultimo capoverso della recensione: “Lokaj’s edition is exemplary in every way”, dove compare l’aggettivo ‘esemplare’, che in Inglese non si usa certo con leggerezza, soprattutto per un lavoro di valorizzazione di un manoscritto e di esegesi di fonti antiche.
La recensione porta la firma di Craig Kallendorf, della Texas A&M University.
Complimenti a Rodney Lokaj per la recensione altamente positiva e per il suo contributo alla conoscenza e alla storia della nostra Accademia degli Ottusi.
I sette discorsi di Evandro Campello, accademico salottiero (1612–1621). By Evandro Campello. Edited by Rodney Lokaj. Spoleto: Nuova Eliografica, 2019. 168 pp. It is safe to say that the author of the seven speeches presented here, Evandro Campello (1592–1638), is unknown to most if not all the readers of Neo-Latin News. His family was prominent in Spoleto, his home town—prominent enough to ensure that when a speech was to be delivered before the new bishop, Cardinal Maffeo Barberini, the future Pope Urban VIII, the assignment went to Campello, even though he was only twenty at the time. The speech, a praise of the agricultural life, was delivered at the Accademia degli Ottusi, which traced its origins back to Pontano himself. The occasion gave the young man, who had not yet received his university degree, the opportunity both to show off his classical training—his speech followed the structure of a Ciceronian oration and drew from both Greek and Latin sources—and to secure his position as the promising representative of his family in the political and cultural life of Spoleto. In addition to De apibus, Campello gave six other speeches, which are also presented here: “Due gran nemiche insieme erano aggiunte,” “Amor che a nullo amato amar perdona,” “Sulle donne,” “Sul principato del cuore,” “Sub te erit appetitus, et tu dominaberis illius,” and “De gli occhi.” These speeches, which were delivered at two other academies in Rome, drew inspiration from Dante, Petrarch, and the Bible along with anthropological and anatomical commonplaces of the day.
The speeches presented here are valuable for several reasons. First, there is always merit in recovering cultural material that has been lost 94 seventeenth-century news
and making it available for further study. In this case, Campello is not going to emerge as a cultural figure of the first order, but that does not diminish the value of this edition. It shows, for example, what a young man with opportunity and a good education (Campello was studying in nearby Perugia) could do, if he was talented but not extraordinarily brilliant. Campello was based in Spoleto, whose cultural life in the sixteenth and seventeenth centuries remains understudied outside the immediate area, but he exemplifies the connections that were in place between the largest cities and the other communities within their cultural orbit. Two of these speeches are in Latin and five in Italian, which presents another opportunity to examine from a slightly different angle the connection between Neo-Latin and the volgare. And finally, Campello came of age in the seventeenth century, not the sixteenth, which reminds us that Neo-Latin merits serious study within Baroque as well as Renaissance culture.
Lokaj’s edition is exemplary in every way. It is a diplomatic transcription of Archivio di Stato di Perugia, Sezione di Archivio di Stato di Spoleto, Archivio Campello, Manoscritti, n. 37, with a nice explanation of Campello’s orthographical, lexical, and syntactical peculiarities (155–58), a bibliography, and an index of names and places. It is hardly necessary for a scholar to reside in the same place as his research material, but Lokaj is a member of the same Accademia degli Ottusi as Campello was and a “spoletino di adozione” (5), as the director of the Archivio di Stato indicates in his preface to the volume. Lokaj’s twenty years of experience working in the Spoleto archive bears fruit in the introduction, which strikes a nice balance, offering all the information necessary to appreciate the texts without indulging in unnecessary verbiage. All in all, this is a worthy addition to the growing inventory of previously lost Neo-Latin texts. (Craig Kallendorf, Texas A&M University)